Wednesday, March 9, 2011

INSPIRATION.."SINAN THE GREAT ARCHITECT"

MIMAR KOCA SINAN ( Arkitek Terulung Sinan ) dilahirkan pada 15 April 1489 di Agirnaz, Turki dan meninggal dunia pada tahun 1588 di Istanbul, Turki.

Kisah hidup Sinan memaparkan kegigihannya membangun kehidupan baru dalam sinar kebenaran. Berasal dari keluarga pengukir miskin yang beragama Kristian, Sinan bercita-cita untuk menyertai tentera elit kerajaan Uthmaniah setelah melihat kehebatan anggota tentera itu sewaktu memasuki kampungnya.

Kejayaannya dalam pembinaan jambatan sewaktu kempen ketenteraan Uthmaniah telah merubah kehidupannya apabila dia dilantik sebagai Arkitek Diraja dan diberi segala bentuk kemewahan.

Namun sinar kebenaran agama suci yang dianuti membendung dirinya daripada bersikap bongkak dan angkuh menerusi senibinanya.



Sumbangan utama tokoh ini dalam bidang senibina. Tokoh yang digelar arkitek diraja ini telah berjaya membina sebanyak 360 binaan termasuk masjid, sekolah, muzium, istana, maka, jambatan dan pelbagai lagi dalam tempoh 50 tahun.

Jejaknya boleh kita lihat di Turki. Ketokohan Mimar Sinan diakui oleh Ilmuwan masa kini antaranya Dr. Muhammad Fauzi Mohd Zain (Jabatan Seni Bina, Fakulti Kejuruteraan, Universiti Kebangsaan Malaysia) yang menerangkan konsep senibina Masjid Sulaimaniyye dari segi pencahayaan dan akuistik. Sementara Prof. Dr. Metin Sozen (Fakulti Senibina, Universiti Mimar Sinan, Istanbul Turki) menerangkan teori Mimar Sinan dalam pengukuhan tapak binaan sebelum mendirikan bangunan.
***

Dalam mengejar cita-cita untuk menjadi arkitek Islam yg berjaya,ilmu agama jangan sekali-kali diabaikan.Peringatan buat diri ana juga.Siapa-siapa yang berpeluang untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang seni bina harap tidak mensia-siakan peluang yang ada..kerana Islam memerlukan golongan-golongan profesional seperti kalian untuk menaikkan semula martabat Islam itu sendiri ..

Sedikit perkongsian tambahan..Sekarang ana tengah cuti final sem..kalau ada rezeki umur panjang insyaAllah masuk maincamp September ni..Ana ambil bidang seni bina ni la masa duduk matrik dulu..Dulu tak minat pun bab lukis-lukis ni,ana lagi suka belajar dalam bidang agama tapi apakan daya dah dapat yang tu ana teruskan je..sebab ana yakin setiap yang berlaku tu ada hikmah disebaliknya..Alhamdulillah,selama 2 tahun ana menceburi bidang ni ana boleh je survive walaupun takde basic langsung.Bila dah masuk bidang ni rasa macam pemikiran lebih terbuka.Dulu pemikiran agak terbatas la jugak,ingat orang yang menceburkan dalam bidang profesional ni kurang pengetahuan tentang Islam sebab busy sangat dengan hal masing-masing, tapi pendapat ana tu tak boleh pakai.Ada orang kata," biarkan orang yang betul-betul menguasai dan benar-benar mendalam dalam ilmu agama meneruskan bidangnya, terutamanya yang belajar di madrasah dan tahfiz. Sekarang sudah cukup ramai, maka kemahiran dalam bidang lain juga amat diperlukan di tengah-tengah umat ini ketika orang cina dan india memenuhinya."

Tiba-tiba terlintas dalam fikiran,"btul gak tu,kalau bukan diri sendiri yang mulakan nak harapkan siapa??..takde dah alasan "ilmu tentang Islam tak cukup lagi sebab aku belajar dalam bidang profesional"..."dulu aku bukannya skola agama pn,skola biasa je"...tak jadi masalah selagi ada kemahuan,Allah pasti tunjukkan jalan..pandai-pandai la bahagikan masa kalau nak jadi orang yang profesional dalam masa yang sama thaqafah pun mantap!!!..Sekarang ramai je yang dah jadi profesional ustaz & profesional ustazah kan...kalau orang lain boleh,kita pun boleh la maksudnya..rasanya smpai situ je perkongsian kali ni..maaf la tak pandai sangat bab-bab mengarang ni..yang penting mesej sampai..wassalam..^^

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...