Monday, March 7, 2011

APA SUMBANGAN KITA?

Tadi, masa adik pergi beli makanan dekat kedai, saya hanya tunggu di kereta, kedengaran kisah Imam Syafie di corong radio. Part yang menarik tangkai hati saya untuk mendengar sehingga habis
Imam Syafi'e mula mengeluarkan fatwa ketika umurnya 20 tahun
Saya teringat juga, umur 19 tahun,Sultan Muhammad Al-Fateh telah memimpin Empayar Turki Uthmaniyah, manakala menakluk kota Konstantinopel tatkala umurnya 21 tahun.


Umar Al-Mukhtar (Asad Ash-Shuhra') juga, menjelang umur 20-an, beliau semakin dikenali berikutan kematangan dan kehandalan beliau dalam menyelesaikan masalah yang ditimbulkan suku bangsa beliau ketika itu.


Ramai lagi yang kiranya jika ingin saya senaraikan semua tidak sempat mungkin, yang pada usia remajanya sudah menyumbangkan diri untuk Islam. Sekadar tasyji' buat diri saya sendiri. Saya tanyakan soalan ini pada diri saya di hadapan cermin,


"Mereka melakar nama mereka dalam sejarah Islam, awak buat apa?"


Saya merenung langit mencari apa entah, jawapan mungkin. Umur sudah hampir mencecah angka 2 di hadapan. Apa yang sudah saya lakukan sebagai bukti saya memperjuangkan Islam?



Bismillah..sedikit perkongsian ringkas buat yang sudi membaca entry terbaru sahabat ana ni & sekadar tasyji' untuk ana sendiri...Kredit buat ima..syukran ima!!..Tanya pada hati kita..apakah sumbangan kita untuk Islam?.."aku tak layak", "aku tak mampu", "aku sibuk" , "aku nak study" , "aku belum bersedia", "ilmu tak cukup lagi"..jawapan-jawapan ini yang sering kita dengar apabila berbicara soal jihad.Itukah jawapan kita pada Allah di akhirat kelak??wahai saudara se-Islamku,tidakkah kalian sedih melihat perihal rakan-rakan kalian yang bergelumang dengan nafsu,maksiat dan dosa??sedangkan kita hanya mampu berkata "ape lah diorang ni", "teruklah diorang ni"..hijrahkanlah diri kalian,kemudian ubahlah rakan-rakan kalian.

Ana sedih melihatkan perihal umat Islam masa kini yang hanya tahu bercerita perihal keadaan saudara se-Islam tetapi masih bersenang lenang mengabaikan kewajipan sebagai seorang muslim..meninggalkan solat bagaikan perkara biasa..seolah-olah solat fardu itu bukan satu kewajipan...Ya Allah..bukakanlah hati-hati mereka untuk menerima Hidayah-Mu..amiiin..

"Wahai orang-orang yang beriman,barangsiapa di antara kamu yang keluar dari agamanya,maka kelak akan didatangkan suatu kaum,Dia mencintai Allah dan Allah mencintai mereka,dan bersikap lemah-lembut terhadap orang-orang yang beriman,tetapi bersikap keras terhadap orang-orang kafir,yang berjihad di jalan Allah,dan tidak takut kepada celaan orang-orang yang suka mencela.Itulah kurnia Allah yang diberikan kepada siapa yang dikehendaki-Nya,dan Allah Mahaluas(pemberian-Nya),Maha mengetahui"
(Al-Maidah:54)

Juga khas buat penyambung mata-mata rantai perjuangan Rasulullah.Bagaimana khabar iman hari ini??dan bagaimana dengan hati??semoga Allah berikan ketetapan pada hati dalam menyusuri jalan yang panjang ini.

"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mu'min diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka,mereka berperang pada jalan Allah lalu mereka membunuh dan terbunuh.Dan siapakah yang lebih menepati janjinya daripada Allah?Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu,dan itulah kemenangan yang besar."
(At-Taubah:111)


Sedikit perkongsian tambahan,baru-baru ini ana rasa semangat ana semakin hilang..maklumlah baru beberapa hari berpisah dengan sahabat2 ana..Bila balik di negeri sendiri baru ana sedar tarbiyyah di kampus tidak sama dengan tarbiyyah di negeri sendiri..Hampir-hampir sahaja ana putus asa tetapi Allah wasilahkan sahabat baik ana untuk bagi tasyji' pada ana..Alhamdulillah...terima kasih ati!!


Mari tanyakan pada hati kita,pantaskah kita mengeluh??sedangkan orang yang berjihad di jalan Allah itu telah dijanjikan syurga.mari kita tengok sejenak,potret sebuah negeri dimana perjuangan dan pengorbanan tidak pernah kenal erti LELAH.
"BUMI PALESTIN"


Renung-renungkan..ujian yang menimpa kita terlalu kecil jika dibandingkan dengan mereka.
semoga istiqamah dalam menjalankan gerak kerja dakwah kalian.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...