Thursday, August 18, 2011

AL-KISAH MALAM 19 RAMADHAN



Bismillah...Alhamdulillah tanpa kita sedari sudah masuk 19 hari kita berpuasa.Macam mana agaknya graf amalan kita sepanjang Ramadhan ni??meningkat?..menurun?..atau turun naik??..Apa2 pun hanya Allah yang mampu menilai.Semoga segala amalan kita diterima Allah swt..amin...

*****

Mesti pelikkan tengok gambar kat atas tu..Apa pasal la upload gambar mata?Apa la agaknya yang saya nak kongsi kali ni..Kenapa ea saya letak tajuk tu "Al-kisah malam 19 Ramadhan"??hmmm....Semuanya berkaitan dengan peristiwa yang saya alami dan peristiwa tu telah berlaku pada malam tersebut..satu peristiwa yang saya takkan lupa..rasa macam Allah menegur saya malam tu..Alhamdulillah Allah buka mata dan hati saya malam tu.Ya Allah,ampunilah aku atas kesilapan yang lalu..Semoga perkongsian ni bermanfaat untuk semua yang membacanya.


Lepas buka puasa 18 Ramadhan,tak seperti hari2 sebelum..biasanya lepas berbuka terus solat maghrib,baca quran... tapi entah kenapa masa tu rasa macam nak solat lewat sikit..Rasa macam malas nak pergi solat terawih pun ada.macam-macam la..Boleh katakan hari tu diserang penyakit 'M'... penyakit MALAS..adeyh!!!memang tak suka la kalo penyakit ni datang.Apa yang dibuat rasa macam tak ikhlas tapi cuba juga untuk ikhlaskan diri..

Mujurlah malam tu ayah ajak pergi terawih.Jadi saya pergi la dengan harapan dapat ikhlaskan diri..tapi terawih malam tu sampai masjid lewat sikit..sampai2 ja bilal dah iqamat untuk solat isyak dan saya pun terus solat sekali..Lepas selesai solat isyak macam biasa tengok la ahli jemaah sekeliling.."hmmm...nampaknya hari tak ramai yang datang,tak macam awal2 Ramadhan hari tu..ramai.."



Tiba2 mata terpaku melihat drama seorang ibu dan anaknya..si ibu nampaknya sibuk membetulkan kain telekung si anak yang berumur dalam lingkungan 6 ke 7 tahun.Terlintas dalam hati "rajin adik ni pergi terawih,kalau aku macam dia dulu tak pergi terawih pun,duduk rumah tengok tv agaknya..ish2..teruknya aku...kagumnya dengan adik ni"...dan satu perkara yang membuatkan saya semakin kagum,adik tu sangat "istimewa" jika dibandingkan dengan ahli jemaah yang lain kerana dia seorang yang "buta"...Rasa terharu sangat tengok adik tu.. Walaupun dia buta tapi tak jadi masalah untuk dia solat terawih berjemaah di masjid..Alhamdulillah,Allah telah wasilahkan adik tu untuk membuka mata dan hati saya..Terima kasih Ya Allah...

*****

Bersyukurlah dengan anugerah yang Allah berikan pada kita..sedangkan orang kurang upaya pun tahu bersyukur..caranya sangat mudah,kita hanya perlu banyak dekatkan diri dengan Allah..gunakan segala pancaindera yang kita ada tak kira dengan apa cara sekalipun untuk sama2 kita manfaatkan Ramadhan yang masih berbaki ni..kalau takda alasan yang munasabah tu janganlah sengaja meninggalkan solat terawih ok.Walaupun terawih tu hukumnya sunat,kena ingat yang kita jumpa Ramadhan sekali ja dalam setahun,apa salahnya kita korbankan sedikit masa untuk tambah pahala kan...Kita tak tahu samada kita sempat atau tak jumpa bulan Ramadhan lagi..renung-renungkan...wallahu'alam



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...